fredag 27. august 2010

LYKKE TIL OVER FJELLET

Det ser i skrivende stund til at været i morgen kanskje ikke blir like ille som fryktet, likevel er det greit å ta noen enkle forhåndsregler. Det blir spennende om bussturen opp tar enda lenger tid en de 7 timene som ble brukt fra Larvik til Rena når rennet ble arrangert i vinter. Det blir uansett god tid til å diskutere ulike scenarier. Selv diskusjonen om pulver og klister eller voks eller kanskje rubb ikke er dagsaktuell nå, er det nok viktig å huske på bl.a dette:
  • Dekkvalg: Skal man velge dekk med mye volum som suger og ruller dårlig på våt grus men som flyter bra i søla, eller bør man velge smale dekk som ruller godt men som kanskje skjærer seg litt ned der det er mest vått? Det kan nok uansett være lurt å vurdere nye dekk når en ankommer Rena, det er nok av tips å få i salgsbodene. Og hvor mye luft bør det være i, det er jo lite terreng og mest grus. De som bruker guffe må huske på å fylle på med frostveske slik at ikke guffa fryser i kulda, det er meldt sludd på fjellet.
  • Utstyr: Her er det mye å hente. Stiv gaffel kan være greit i et grusritt, kjøp ny på Rena. Cleaten under skoa sitter sikkert feil, den bør flyttes for sikkerhets skyld. Juster setet litt opp eller ned, her kan det være tid å spare.
  • Ernæring: Her er det to varianter, enten drikke like mye Vitargo og spise like mye pasta som Knut. Da vil matchvekta på start være 3-4 kg over normalt, men du går garantert ikke tom underveis, og fra Storåsen til mål er det mye å hente med ekstra trøkk i pedalene. Alternativ to er å velge frokost ala Doktorn, tanken her er at "sultne ulver jager best" og i tillegg er du lett og fin i kroppen opp til Skramstad. Dropper man i tillegg flasker på sykkelen er du også nærmest garantert å slippe unna skumle magesykdommer etter rittet.
  • Rullekjøring: Du er sikkert sterkest i feltet, så istede for å irritere seg over andre er det bare å gønne på fra front. Prøver noen å organisere rulle så kjør hardt i bakkene og lag luker i rulla på slettene.
Utover dette er det bare å gjøre det en pleier, og håpe på det beste. Husk at rittet ikke er spesielt teknisk, det er mye stigning men ingen skikkelig bratte bakker og konkurransetiden bare ca 30 minutter lengre enn Farrisrunden.

Lykke til!

1 kommentar:

  1. Superbirker31.8.10

    Møkkaritt!! Dårlige bein, kaldt, gjørmete og jæv...

    Det blir definitivt noen år til neste gang.
    Fatet gikk i dass og løpet blir kansellert -gratis plass til den som måtte ønske det

    SvarSlett